Właściwa pielęgnacja skóry samochodowej

Często rozmawiam z klientami. Autodetailerami, przedstawicielami delerów a najczęściej z samymi użytkownikami tapicerek skórzanych. Bardzo często powtarzają się pytania o to, co niszczy ich fotele skórzane i jak zapobiec takim uszkodzeniom. Zadający pytania często otrzymują sprzeczne odpowiedzi.
Bardzo często pomijany jest istotny fakt, o którym głośno nikt nie mówi: jakościowe skóry stosowane w samochodach europejskich marek są testowane na wytrzymałości na:

domowe metody i środki czyszczące takie jak:

  • woda z mydłem
  • woda i emulgatory

produkty pielęgnacyjne takie jak:

  • woda z tłuszczem (emulsje)

i inne popularne produkty, które mogą mieć styczność z tapicerką:

  • benzynę
  • kremy do rąk
  • olejki przeciwsłoneczne
  • jedzenie

W praktyce oznacza to że czyszczenie i pielęgnacja tapicerek skórzanych jest całkiem łatwa, szczególnie w pierwszych 2-3 latach użytkowania.

Oczywiście nie oznacza to, że wszystko czego używa się na skórze samochodowej jest dla niej dobre i właściwe, ale produkty, które wymieniliśmy powyżej, nie zniszczą skóry jeśli jej stan jest w zadowalającym stanie.
Co znaczy „zadowalający stan”?
Skóra w samochodach przez pierwsze trzy lata jest uszkadzana głównie przez tarcie. Wsiadanie i wysiadanie powoduje zarysowania na wykończeniu powierzchni. Rozciąganie powoduje mikroskopijne pęknięcia.

 

Uszkodzenia skóry

pielęgnacja skóry samochodowej

pęknięcie skóry pod mikroskopem

Barwniki z odzieży (jeans) pozostawiają na powierzchni skóry przebarwienia. Pot i tłuszcze z jedzenia, a w szczególności środki odstraszające owady, uszkadzają skórę na powierzchni kierownic.
Co to jest wykończenie skóry?
Skóry samochodowe są pokrywane w fabryce kolorowymi pigmentami farb (szary, czarny, brązowy, itp.), które są chronione przez elastyczny lakier syntetyczny. Ten lakier to w chwili obecnej najczęściej poliuretan.

Farby i lakiery wykończeniowe są zaprojektowane w taki sposób aby przepuszczać przez powierzchnię trochę powietrza i pary wodnej.
pęknięcie skóry pod mikroskopem
Drogie skóry (NAPPA) mają na powierzchni naturalne lico skóry zwierzęcia. Tańsze mają inne nazwy robocze: Dakota, Montana czy Vienna. Są to nazwy struktury lica, która została wyciśnięta lub wtłoczona na powierzchni, by nadać jej perfekcyjny wzór.

Po pierwszych 30,000 KM albo po około trzech latach (szybciej jeśli auto jest użytkowane w gorącym klimacie) skóra zaczyna się wysuszać a nawet powoli kurczyć. Szczególnie ciemne kolory w słonecznym klimacie potrzebują szczególnej opieki.

Mamy do czynienia z dwoma zupełnie rożnymi typami powierzchni połączonymi ze sobą w fabryce. Skóra – naturalna struktura białka zawierająca od 15-20% wody i naniesione natryskowo wykończenie, które kryje warstwę lica syntetycznym polimerem.

To tłumaczy dlaczego przez pierwsze 2-3 lata użytkowania skóry powierzchnia lakieru musi być zabezpieczona przed uszkodzeniami spowodowanymi tarciem i przebarwieniami. Specjalne produkty, które przeszły setki godzin w laboratoriach fabryk samochodowych aby uzyskać homologację producenta, mogą zapobiec takim uszkodzeniom.
Jest wskazane aby stosować się do porad producenta. Nic nie zastąpi tak dokładnych badań.

Czyszczenie powinno być przeprowadzane z jak najmniejsza ilością wody, zbyt wiele wody może sprawić, że skóra stanie się twardsza. Nawet delikatne mydło i odrobina wody będzie zawsze lepsza niż nie czyszczenie skóry w ogóle. Na pewno środek dedykowany do skóry o odczynie lekko kwaśnym, który został przetestowany i zatwierdzony przez marki premium takie jak VW/Audi, BMW i Mercedes jest bezpieczniejszy w użyciu od produktów sprzedawanych przy okazji innych kosmetyków samochodowych.

Spotkałem się kilka razy z opinią, że w nowszych autach nie ma już skóry, a poliuretan to po prostu zwykła eko skóra. Nie są to stwierdzenia prawdziwe. Tak, poliuretanowe lakiery podłogowe nie przepuszczają wody czy oleju. Nowoczesne poliuretanowe wykończenia skór samochodowych to zaawansowane technologiczne mieszanki zawierające woski, dające miękki, gładki dotyk powierzchni, środki matujące, substancje redukujące tarcie i dodatki ograniczające zabrudzenia. Przepuszczają też w pewnym stopniu powietrze i parę wodną, a emulsje olejowe mogą penetrować polimer i wnikać w powierzchnię skóry. Proces ten jest powolny, lecz można go wyraźnie wykazać podczas badań laboratoryjnych.

Dlaczego jest to ważne?
Ponieważ nowoczesne wykończenia polimerowe mają doskonała odporność na wodę i oleje. Biopolimer, jak możemy nazwać kolagen, czyli substancja pod poliuretanowym wykończeniem zdecydowanie potrzebuje nawilżenia i natłuszczenia kiedy samochód nie jest już nowy. Emulsja woda/olej w formie kremu lub odżywki, która potrafi wolno penetrować powierzchnię może uchronić przed wysuszeniem i kurczeniem skóry. Proces ten może być powolny, ale nie ma alternatywy. Suchość (pękanie) i kurczenie są najpoważniejszym rodzajem uszkodzeń, które mogą spotkać proteinę czyli skórę.

Filtry-UV

Szerokie spektrum filtrów UV jest dodawane do wysoko jakościowych produktów pielęgnujących, jako pomoc w hamowaniu procesu starzenia się skóry. Niektóre działają jak „łapacze wolnych rodników”. Ulegają powolnemu procesowi utleniania i absorbują część energii słonecznej, która powoduje pękanie.

Alkaliczne środki czyszczące:

Kolejnym czynnikiem, który powoduje poważne uszkodzenia skóry są mocne cleanery alkaliczne, takie jak uniwersalne środki czyszczące typu APC, środki czyszczące do silników, hamulców czy felg. Skóra ma zawsze odczyn kwaśny. Jeśli został użyty alkaliczny środek czyszczący, zneutralizujcie go po czyszczeniu środkiem Leder fixativ poprzez obniżenie PH. Nie dajcie się nabrać na obietnice szybko czyszczących produktów. Mocne środki zasadowe powodują pękanie, odbarwienia i poważne uszkodzenia wykończeń poliuretanowych i substancji skóry. Nawet mieszanie silnie alkalicznych substancji z wodą nie jest rozwiązaniem. PH zostanie zmniejszone tylko w nieznacznym stopniu. Jeśli woda odparuje pozostałości środka w ziarnie skóry po odparowaniu nadal będą alkaliczne.

Ph APC 1:20

Rozpuszczalniki:

Aceton, alkohol czy inne rozpuszczalniki mogą uszkodzić wykończenie skóry.
Temperatura:
Nie czyśćcie skóry, kiedy jest gorąco lub w bezpośrednich promieniach słonecznych. Szczególnie starsze skóry mogą się kurczyć i twardnieć. Kiedy skóra jest mokra, jest wrażliwa na ciepło. Zawsze pozwól skórze wyschnąć powoli po czyszczeniu.
Usystematyzujmy:
Czyśćcie z użyciem możliwie jak najmniejszej ilości wody. Używajcie lekko kwaśnego cleanera, który został przetestowany. Pianka jest najlepsza z miękką szczoteczką. Jeśli nie masz pod ręką niczego innego, użyj szarego mydła i wody. (np. COLOURLOCK Soft Clean został przetestowany i zatwierdzony przez wszystkich czołowych niemieckich producentów aut)

Skórę zawsze wysusz natychmiast po zabiegu by zapobiec penetracji wody.

Nowe skóry mogą być chronione przez produkty, które są testowane i zatwierdzone (na przykład COLOURLOCK Versiegelung jest przetestowany i zatwierdzony przez wszystkich czołowych niemieckich producentów aut).
Skóry używane potrzebują odżywki w formie emulsji. Nakładaj cienko. Nigdy grubo ponieważ środek tylko wyschnie na powierzchni. Cienka warstwa też potrzebuje czasu do penetracji (idealny z naszej oferty będzie COLOURLOCK Leder Protector).

Niektóre skóry meblowe,takie jak aniliny czy semi aniliny, które wchłaniają plamy mogą być dobrze zabezpieczone kremami zawierającymi fluoro-polimery. Fluoro polimery mogą zbudować powłokę chroniącą przed plamami i penetracją wody i olei. Nie stanowią jednak dobrej ochrony dla skór samochodowych. Skóry samochodowe mają już lakier zabezpieczający przed plamami. Takie kremy chronią przed plamami, nie mają środków natłuszczających i nawilżających. Niektórzy producenci środków do pielęgnacji polecają tego typu środki chroniące przed plamami, do wszystkich typów skór. Podczas testów laboratoryjnych nie zauważyliśmy żadnych korzyści dla wykończonych polimerem skór samochodowych płynących z używania tego typu kremów.
Aplikacja kremów fluoro polimerowych zapobiegających penetracji wody i olei jest wskazana tylko w wypadku skór pozbawionych lakieru powierzchniowego. (na przykład COLOURLOCK Aniline Cream)