Czyszczenie i pielęgnacja skóry BMW

Nie mam jeszcze BMW. Wiem jednak, że to się zmieni. BMW jest jedną z moich ulubionych marek,  jeśli chodzi o motoryzację. Na razie śledzę poczynania marki na facebooku i w piwnicy trzymam świnkę skarbonkę wielkości naturalnej świnki (1:1).

To własnie wpis na polskim fanpagu marki BMW skłonił mnie do napisania tego artykułu.

Wiosna za oknem i na pewno każdy z prawdziwych fanów czterech kółek już choć pomyślał o swoim samochodzie. Ja ułożyłem sobie plan działań i nawet wciągnąłem w akcję znajomego. Będziemy myć, czyścić i dopieszczać.

Jeśli więc jesteś wielkim fanem swojego auta musisz też należycie o nie dbać. Znam się na skórach, więc czemu Ci fanie BMW (bratnia duszo) nie pomóc?

W BMW jest sporo skóry. Są to chyba najczęściej na naszym rynku spotykane skóry samochodowe. Zanim zabierzesz się za intensywne zabiegi pielęgnacyjne powinieneś poświecić kilka chwil na poznanie teorii budowy skóry. To może pomóc Ci w uniknięciu wielu problemów.

Budowa skóry:

Skóra samochodowa zbudowana jest trochę jak lakier samochodowy. Mamy powierzchnię skóry na którą nałożony jest barwnik a na to lakier bezbarwny zwany tez Top Coatem. Tak jest w większości aut. Taka skóra nazywa się skórą gładką powierzchniowo zamkniętą. Są jeszcze semianiliny i aniliny. Skóry z naturalnym licem dużo bardziej delikatne, ale trudniejsze w utrzymaniu. Jak je rozpoznawać napiszę w dalszej części artykułu.

przekrój budowy skóry

Środki pielęgnacyjne w handlu:

W handlu jest dostępnych wiele różnych środków pielęgnacyjnych w najróżniejszych cenach. Który jest właściwy dla danej skóry? Klienci mówią często, że z obawy przed nieodpowiednim środkiem nie stosują żadnego. Jest to zła decyzja. W szczególności nowsze skóry pielęgnuje się zbyt rzadko. Handlowcy z reguły nie wskazują na taką konieczność,  z czym notorycznie walczę. Jeśli chodzi o skóry szczególnie narażone na czynniki zewnętrzne (auta), należy stosować środki o wysokiej jakości.

Dobre środki do skóry zawierają oleje syntetyczne, które nie jełczeją i nie stanowią pożywki dla bakterii i pleśni. Żywotność skór zostaje w ten sposób przedłużona. Środki pielęgnacyjne zawierające oleje syntetyczne, tłuszcze i dodatkowe filtry UV są z reguły droższe, ale też bardziej skuteczne. Działanie ich jest bardziej intensywne, a ich składniki są przeznaczone specjalnie do rozwiązywania typowych problemów.

Większość dostępnych środków to typowe odżywki. Natłuszczają skórę, zawierają filtry uv i sprawiają, ze wygląda ona lepiej i jest przyjemniejsza w dotyku. Niestety takie środki nie uchronią Was przed najczęstszymi problemami. Na co dzień pracuje ze skórą. Rocznie oglądam tysiące uszkodzeń i setki reklamacji. Większość problemów z jakimi się spotykam to wytarcia w farbie. Szukajcie więc środków konserwujących, które wzmacniają powłokę wykończeniową i zapobiegają wycieraniu. Dobre środki, które znam są dwu składnikowe (środek czyszczący, odżywka). Ciężko jest te dwie funkcje skutecznie połączyć.

Praktyka:

Zawsze przed wszelkimi działaniami należy sprawdzić jaki rodzaj skóry posiadamy. Trwa to chwilę, nic nie kosztuje a pozwala zaoszczędzić czasem tysiące złotych, które mogą wypełnić naszą świnkę skarbonkę.
Skóry stosowane w przemyśle samochodowych, to w większości skóry gładkie farbowane powierzchniowo. Skóry te nie wchłaniają wody. Jak poznać, jaką posiadamy skórę:

 

98% z was wywnioskuje po filmie, że ma skórę gładką, powierzchniowo zamkniętą.
Pozostałe 2% powinno,  przed jakimikolwiek zabiegami,  zasięgnąć rady specjalisty (możecie do mnie zadzwonić).
Sam proces czyszczenia i konserwacji należy przeprowadzać wedle zaleceń producenta środków. Jest jednak kilka uniwersalnych zasad:

  • działanie środka czyszczącego i pielęgnacyjnego najlepiej sprawdzić na niewidocznym miejscu. Oszczędzi nam to pracy i zminimalizuje ryzyko uszkodzenia tapicerki,
  • nie przemaczamy tapicerki, szczególnie trzeba uważać na perforację,
  • nie zostawiamy na długo środka czyszczącego na powierzchni, może wchodzić w reakcje z wykończeniem, na którą nie mamy wpływu,
  • po każdym etapie czyszczenia i konserwacji należy pozostawić skórę do wyschnięcia,
  • nie należy nakładać dużo środka konserwującego. Tapicerka samochodowa słabo wchłania środki. Lepiej zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzać częściej, a oszczędniej,
  • zabiegi konserwacyjne należy wykonywać w temperaturze dodatniej, (nie w pełnym słońcu). Optymalna temperatura, to około 20 stopni,
  • w wypadku jakichkolwiek problemów, niejasności warto zasięgnąć porad specjalisty.

Wytarcia:

Problem zaczyna się od uszkodzenia warstwy lakieru wykończeniowego. Jest to najczęstszy, obok przebarwień typ uszkodzeń z jakim się spotykam. Uszkodzenia są widoczne nieraz w autach z małym przebiegiem. Problem wycierania się farby w szczególności dotyczy wejścia od strony kierowcy. Oryginalna farba ulega mocnemu naciskowi przy wsiadaniu. Nawet 75% masy Waszego ciała. Dlatego ważne jest, aby skóry od nowości zabezpieczać środkami zapobiegającymi wycieraniu.

wytarcie boczku skóry

uszkodzenia farby

Rozwiązania:

Przeciwdziałać, konserwując skórę, powstałe uszkodzenia można bez problemu dofarbować.

Przebarwienia:

Zmora fanów jasnych tapicerek. Powstają od odzieży. Najczęstszym sprawcą są Jeansy.

przebarwienia od jeansów

przebarwienia od jeansów na skórze

Rozwiązania:

Jeśli przebarwienie jest na lakierze da się to usunąć. Zwykle wystarczy mocny środek czyszczący i szczoteczka. Jeśli wniknęło w top coat, można usunąć wraz z warstwą wykończenia. Wtedy używa się środka z delikatnym rozpuszczalnikiem, dużo słabszym niż nitro. Należy wtedy bezwzględnie zabezpieczyć skórę. I to bynajmniej nie jakąś standardową odżywką, ale czymś co stworzy trwałą powłokę.

Jeśli przebarwienie przedarło się przez topcoat i jest w farbie, bo bez usunięcia farby nie jesteście w stanie usunąć przebarwienia. Dzieje się tak często, kiedy górną warstwę lakieru macie już wcześniej uszkodzoną. Sama farba dużo łatwiej przyjmuje też przebarwienia. Pozostaje takie miejsce dofarbować.

Skóry można chronić przed przebarwieniami. Dobry środek konserwujący tworzy powłokę, z której łatwiej jest usunąć przebarwienie.

Fałdy i zagniecenia:

Fałdy, to normalny objaw starzenia się skóry. Mają ścisły związek z ilością kolagenu i elastycznością włókien. Skóra z biegiem czasu może się wyciągać, zarówno pod wpływem naszego ciężaru, jak i warunków atmosferycznych . Powstają wtedy charakterystyczne fałdy.

fałdy skóry

Często też spotykamy się z zagnieceniami powstałymi mechanicznie, na skutek przechowywania na skórze ciężkich przedmiotów.(foteliki dziecięce itp) .Takie zagniecenia można próbować usunąć.

 

W wypadku fałd naturalnych trzeba zwrócić się do tapicera. Pomocne może się okazać uzupełnienie wolumenu pianki, lub wymiana rozciągniętego fragmentu.

Smugi:

Niektóre środki pielęgnacyjne powodują po wyschnięciu na skórze smugi. Mogą one mieć różne przyczyny:
1) przez nałożenie środka pielęgnacyjnego powstaje po wyschnięciu szary nalot. Można go bez problemu usunąć wilgotną ściereczką. Przyczyną jest zbyt gruba warstwa naniesionego mleczka. Nowe skóry, zwłaszcza samochodowe, mają wierzchnią warstwę mocno zabezpieczoną środkami utrwalającymi. Do skóry wnika więc niewielka ilość środka pielęgnacyjnego. Wysycha on na powierzchni. W takim wypadku należy nanosić bardzo cienkie warstwy. Błędem byłby brak dalszej pielęgnacji. Także cienka warstwa pielęgnuje skórę i chroni przed zużywaniem się jej i ścieraniem. Na szczęście szare naloty można łatwo usunąć wilgotną ściereczką.

2) w wyniku nałożenia warstwy mleczka pielęgnacyjnego lub tłuszczu na skórę powstaje po wyschnięciu poprzez zginanie i rozciąganie skóry szary nalot. Nie można go usunąć wilgotną ściereczką. Przyczyną tych nalotów są środki pielęgnacyjne, zawierające wosk. W tym wypadku można wykonać test przy pomocy suszarki do włosów. Skierować suszarkę z niezbyt gorącym powietrzem na skórę. Jeśli nalot zniknie, przyczyną jest topniejący wosk. Szary nalot zniknie niestety na krótko. Po wystygnięciu powstaje na nowo.

To chyba tyle w skrócie. Oczywiście te porady mogą też stosować właściciele innych marek.

Na koniec jeszcze lista typów skór stosowanych w BMW:

  • Montana: Skóra Monata w BMW jest skórą gładką pigmentowaną z mocnym wzorem lica. Ziarno skóry jest tłoczone.
  • Nasca: Skóra Nasca w BMW jest skórą gładką pigmentowaną z mocnym wzorem lica. Ziarno skóry jest tłoczone.
  • Dakota: Skóra Dakota w BMW jest skórą gładką pigmentowaną z mocnym wzorem lica.Ziarno skóry jest tłoczone.
  • Bison: Skóra Bison w BMW jest skórą gładką pigmentowaną z mocnym wzorem lica. Ziarno skóry jest tłoczone. Skóry Bison nie należy mylić ze skórą BMW Buffalo.
  • BMW-Büffelleder: Skóra BMW Buffalo jest skórą z bawołów wodnych i była pierwotnie skórą otwartą. Ostatnia wersja skóry Buffalo została w celu zabezpieczenia pokryta pigmentem.
  • Monza: Skóra BMW Monza jest pigmentowaną skórą gładką.
  • BMW-Nappa: Skóra BMW Monza jest pigmentowaną skórą gładką z naturalnym licem. W przeciwieństwie do prawie wszystkich skór BMW nie ma wyciskanego lica. W porównaniu do skór z tłoczonym licem Warstwa pigmentu jest też mniejsza. Przez co skóra jest bardziej naturalna. Zobacz też skóry Nappa.
  • Lavalina (Alpina): Skóra Lavalina BMW jest też skórą Nappa.
  • Cinghalino: Cinghalino (z włoskiego: „prosiaczek”) jest rodzajem skóry w samochodach BMW, której wzór lica jest wzorowany na licu skóry dzika.

 

To co? Miłego weekendu i owocnej pracy z Waszymi skórami!

4.6/5 - (9 votes)